Zámoří

Jan Bahr (NF) – Konkuk University, Jižní Korea

„Z pobytu v Koreji jsem opravdu nadšený. Celkově výjezd předčil snad všechna má očekávání. Nejhorší na celém pobytu byl pocit, že se pomalu blíží datum návratu, který jsem začal pociťovat zhruba v polovině října. Sice byl kulturní šok zpočátku obrovský a v různé intenzitě jsem jej zažíval po celou dobu pobytu, tak i přesto příjemné zážitky převážily nad těmi negativními. Myslím si, že co se týče kulturních rozdílů, jazykové bariéry a mentality, tak jsem si asi nemohl vybrat komplikovanější část světa.

Výuka bohužel od začátku probíhala pouze v online formě, avšak díky tomu jsem měl prostor o to více cestovat. Z celkových pěti měsíců pobytu jsem strávil až měsíc mimo Soul, takže jsem měl příležitost navštívit téměř všechna významnější místa a památky po celé Koreji.

S akademickou náplní jsem byl celkem spokojen, předměty byly zajímavé, a ne moc náročné. Všichni vyučují byli velmi vstřícní a až na jednoho uměli velmi dobře anglicky.

Díky volnosti, kterou mi poskytla online výuka jsem měl ještě možnost absolvovat stáž na českém velvyslanectví, což byla další zajímává zkušenost. Významnější omezení v souvislosti s coronavirem jsem nepociťoval. Naštěstí nebylo nikdy nic uzavřeno, pouze jsem si musel zvyknout nosit neustále roušku, což Korejci opravdu vyžadovali.

Trochu mě mrzí, že jsem kvůli coronaviru neměl možnost navštívit žádnou okolní zemi, avšak o to víc jsem poznal Koreu. Celkově jsem si Koreu zamiloval a doufám, že budu mít možnost se tam celý život vracet.“

[leden 2022]

 

Lucie Dušková (FMV) – Texas A&M University, USA

„Výměnný pobyt proběhl ještě lépe, než jsem si představovala, neměla jsem žádné větší komplikace a moc jsem si to tam užila. Výuka probíhala po celou dobu prezenčně, covidová opatření jsme prakticky žádná neměli, roušky byly ve všech prostorách i mimo školu dobrovolné, stejně jako v hromadné dopravě. Povinné bylo pouze testování na začátku semestru.

S vybranými předměty jsem byla také spokojena, nadchl mě především styl výuky, který je mnohem více založený na diskuzích a praxi. Hodnocení probíhá více průběžně formou domácích úkolů, případových studiích a skupinových projektů, což znamená sice více práce během semestru, ale na konci nemají žádné zkouškové období, takže to pro mě znamenalo, že jsem mohla být více v klidu a nemusela se tolik stresovat, což jsem velice uvítala.

Začlenit se mezi místní studenty nebylo nijak zvlášť těžké, neboť zahraniční studenti můžou navštěvovat všechny kurzy, které se nabízejí i ostatním studentům, takže jsem u většiny předmětů byla jedna z mála nebo dokonce jediná zahraniční studenta. K dispozici je také Buddy Program od International Student Services (ISS) pro všechny studenty a Mays Business School nabízí ještě i vlastní, takže je možné mít prakticky 2 Buddies. Místní studenti jsou moc milí a přátelští a velice ochotně vás seznámí se svými dalšími přáteli, takže není těžké si najít i americké přátele.“

[leden 2022]

 

Lukáš Bílý (FPH) – ADA University, Ázerbájdžán

„Studium probíhá hybridně, většina lekcí je ovšem vedena online (jedna má spolužačka má ve škole vedeny dva kurzy, já jeden, ostatní zahraniční studenti jsou na tom vesměs podobně), což je trochu škoda vzhledem k nadstandartní vybavenosti školního kampusu, kde se dá snadno seznámit s místními studenty. Tento diskomfort alespoň částečně kompenzujeme návštěvami školní knihovny a kantýny.

Akademická náplň se velice liší předmět od předmětu, zatímco někde je výuka velice zajímavá a kvalitní i v mezinárodním měřítku, u jiných předmětů tomu tak není. Celkově je ale škola dobrá, některé aspekty nás mírně překvapily svojí náročností, která je vyšší, než bychom očekávali.

Covidová omezení zde platí a na jejich dodržování se velice dbá, pokud má ovšem člověk platnou vakcinaci, není nějak zásadně omezen. Vstup do veškerých obchodů a podniků (mimo potraviny) je podmíněn právě vakcinací, restaurace a bary jsou limitovány otevírací dobou do půlnoci, což nás lehce brzdí v získávání akademického rozhledu, jinak je ale situace velmi příjemná.

Ačkoli místní ESN nefunguje zcela tak, jak by mělo, kvůli vnitřním problémům univerzity, podařilo se nám seznámit s místními, a dokonce s nimi podniknout několik výletů. Jsme také ve stálém kontaktu s malou skupinou zahraničních studentů, kteří se i přes covidová opatření rozhodli vyjet.

Troufám si tvrdit, že jsme i přes některé komplikace velice spokojeni, pobyt si moc užíváme a celkově je pro nás velice obohacujícím zážitkem.“

[prosinec 2021]

 

Kateřina Matušíková (FMV) – Tecnológico de Monterrey, Mexiko

„Školu jsem měla kromě jednoho předmětu online. Ze začátku jsem z toho moc nadšená nebyla, ale když se podívám zpět, tak to vlastně bylo skvělé. Měla jsem díky tomu příležitost více cestovat. Dokonce i studenti, kteří v Mexiku zůstávají i na další semestr, studují online, i když měli možnosti studovat osobně, aby tak více cestovali.

Akademická náplň byla taková, jakou jsem očekávala. Studium je víc časově náročné, je potřeba se připravovat na hodiny, které jsou hodně aktivní a zahrnují hodně skupinových prací a psaní.

Omezení s koronavirem byla minimální. Ze začátku byla zavřená škola, noční kluby, bary a parky. Časem se to všechno rozvolňovalo.

Začlenění mezi studenty byla asi nejkomplikovanější část kvůli koronaviru. Ale díky sociálním sítím nebyl problém se s ostatními studenty seznámit, i když by to samozřejmě bylo lehčí bez jakýchkoliv omezení.“

[prosinec 2021]

 

Alex Mičáň (FMV) – University of Western Ontario, Kanada

„Výuka tu aj naďalej prebieha hlavne prezenčne. Kanada má momentálne zaočkovaných vyše 75% obyvateľstva, pričom univerzitné kampusy sa blížia k 100%. Pandémia je tu teda pod kontrolou a k žiadnym skokovým prírastkom nedochádza. 2 kurzy zo 4 mám online, ale inak je možnosť kedykoľvek sa prednášky zúčastniť online cez Zoom.

Akademika náplň je skvelá, je to niečo nové, avšak mimo môj hlavný študovaný obor. Miestni študenti majú záujem, je mnohokrát aj nevyhnutné s nimi komunikovať, nakoľko v každom predmete je súčasťou hodnotenia aj skupinový projekt. Inak tu teda ten čas plynie neskutočne rýchlo.“

[listopad 2021]

 

Berta Šimonová (FPH) – Korea University Business School, Jižní Korea

„Výuka na KUBS vyzerala celkom nádejne že by to prebiehalo off-line od Novembra, nakoniec sa rozhodlo, že tento semester sa dokončí online. Som dosť spokojná s akademickou náplňou, keďže profesori sa snažia nech hodiny prebiehajú čo najviac interaktívne. Ľutujem, že som nemala možnosť aspoň na jednu hodinu chodiť do školy a celkom tie školské podujatia sú úplne zrušené, čo ma mrzí, ale mohlo sa to očakávať. Najviac času trávim so zahraničnými študentmi, keďže miestnych študentov moc nestretávam a ani s nimi nepracujem na projektoch.

Mám sa tu super a občas som rada, že máme online hodiny, lebo viem ísť do rôznych kaviarni a odtiaľ sa pripojiť na hodiny, čiže mám viac priestoru preskúmať Soul.“

[listopad 2021]