ERASMUS+ výukový pobyt
Testimonials
doc. Ing. Helena Chytilová, Ph.D., M.A. (NF)
Výukový pobyt na University of Vaasa byl výbornou příležitostí a vedl k vytvoření joint kurzu Public Sector Economics ve spolupráci s NF VŠE, který bude každoročně přednášen na Vaasa University. Finští studenti se opravdu zajímají o danou problematiku a přednášky tak byly velmi interaktivní. Významnou přidanou hodnotu, kromě možnosti přednášet, bylo i navázání cenných kontaktů, jež by v budoucnu mohly vést k dalšímu rozšíření spolupráce.
Mgr. Ing. Daniel Houska, Ph.D. (FMV)
Výukové pobyty skýtají excelentní příležitost jak pro diskuzi se studenty z jiné země, tak pro výměnu zkušeností s kolegy ze zahraničních univerzit (k níž mimo konference dochází v takto intenzivní podobě jen výjimečně), a představují tak cennou možnost dialogu o inovativních metodách ve výuce, změnách v zaměření studijních programů (např. zohledňování technologií, otázek udržitelnosti) nebo o vědeckovýzkumných záměrech navštěvované (a naší) univerzity a potenciální vzájemné spolupráce.
Má poslední mobilita na Katedře financí Kozminski University ve Varšavě mi umožnila rozvíjet kontakty v oblastech mého zájmu (sustainable finance a smluvní alokace rizik) a vedla mj. k „reciproční“ mobilitě děkana tamější Fakulty financí a ekonomie na naší fakultě, stejně jako pokračující spolupráce (vzájemné zapojování do výuky, publikační činnost apod.).
Vážím si podpory ze strany Oddělení zahraničních styků, jež dle mého poskytuje maximální možnou administrativní asistenci, profesionalitu a ochotu, stejně jako podpory ze strany Fakulty mezinárodních vztahů (resp. domácí katedry), jež mi opakovaně výukovou mobilitu umožnila, a to i v průběhu akademického roku.
doc. Ing. Jana Tepperová, Ph.D. (FFÚ)
Možností programu ERASMUS+ spojených s výukou na zahraniční univerzitě si velmi cením. Porovnání stylů výuky a přístupu ke studentům, stejně jako diskuse s kolegy na zahraniční univerzitě jsou vždy inspirující a obohacující.
V průběhu pobytu na univerzitě v Uppsale ve Švédsku jsem měla možnost zúčastnit se výuky v rámci intenzivních kurzů mezinárodního zdanění, ale i prezentace mého vlastního výzkumu a navazující diskuse s členy katedry. Spolupráce s kolegy pokračuje i v současné době, čímž se umocňuje přidaná hodnota načerpaných zkušeností a kontaktů získaných v rámci výjezdu.
Díky skvělé práci kolegů z oddělení zahraničních styků, kteří ohlídali, abych měla v pořádku všechny potřebné dokumenty, byla organizace výjezdu zcela bezproblémová.
Ing. Felipe Martínez, Ph.D. (FPH)
Možnost učit v zahraničí má vždy vynikající profesní a osobní přínos. Na jedné straně potvrzuje, že poskytnuté znalosti u nás jsou platné v jiných geografických a kulturních kontextech. Umožňuje přednášejícímu znát křivku učení v jiných kulturách a pomáhá vizualizovat zlepšující aspekty výuky doma. Kromě toho vždy existuje prostor pro sdílení znalostí s kolegy, které obvykle vycházejí z výzkumných nebo výukových příležitostí.
Ing. Martin Potančok, Ph.D. (FIS)
Velmi si cením možnosti vyučovat na zahraniční univerzitě, vidím v tom profesní i osobní přínos. Na LAB University of Applied Sciences jsem byl pozván přednášet na téma Value of data (data analytics services). Je pro mě přínosné poznat způsob výuky v zahraničí a hledat tak inspiraci pro zlepšení na domácí univerzitě. Pobyt v zahraničí rovněž považuji za skvělou příležitost seznámit se zahraničními kolegy a navázat tak spolupráci ve výuce a různých projektech.
doc. Ing. Ondřej Dvouletý, Ph.D., MSc (FPH)
Pro mě osobně znamená Erasmus+ příležitost sdílet zkušenosti s kolegy vyučujícími podnikání a zjistit, do jaké míry mohou být naše poznatky aplikovatelné i na studenty v zahraničí. Na Linnaueus University ve Švédsku jsem se vrátil vyučovat na magisterský program Podnikání, který jsem měl možnost také vystudovat. Díky mému výukovému pobytu ve Švédsku jsem tak mohl nejen vyučovat, procvičit si výuku v angličtině a diskutovat své zkušenosti se studenty, ale také jsem měl možnost rozšířit i odbornou spolupráci se švédskými kolegy.
Mgr. Ing. Kamila Matysová, Ph.D. (FMV)
Výukový pobyt na Dipartamento di scienze per l’economi e L’impresa je dobře naplánován a organizován. Každý z účastníků má povinnost odučit 8 hodin a účastnit se povinných přednášek. V listopadu 2018 byli jako hlavní přednášející pozváni odborníci na management R. Whittington, M. Huse a H. Gospel. Krom toho je možné dobrovolně navštívit semináře kolegů, kteří se výukového týdne účastní. Nabídka témat je bohatá od statistiky, přes finance po HR management.
Je zde dostatek prostoru pro networking s kolegy z různých koutů světa, možnost konzultovat výsledky svého výzkumu a navázat spolupráci a partnerství. Zajímavé je také srovnání formátu výuky a odlišný přístup studentů k výuce. Vyučovala jsem psychodynamické přístupy v organizacích, témata byla zařazena do předmětu Consulenza Direzionale (podnikový consulting). Ve skupině bylo celkem 60 studentů, studenti byli aktivní a měli o problematiku zájem.
doc. Ing. Tomáš Kincl, Ph.D. (FM)
Absolvování výukového pobytu v zahraničí je přínosné pro profesní i osobní rozvoj každého akademického pracovníka. Dochází nejen ke zpětné vazbě a reflexi výukových metod či pojetí dané látky, ale také k navázání řady formálních či méně formálních vztahů na přijímající instituci. School of Economics and Business na Kaunas University of Technology je v tomto ohledu ideální partnerskou institucí. Jedná se o jednou z nejvýznamnějších vysokých škol v Litvě, která je Vysoké škole ekonomické podobná v řadě ohledů – ať již jako instituce, nebo i studenty a pedagogy, které zde lze potkat. I to je důvodem, proč se na KTU pravidelně rád vracím a rád i recipročně přijímám kolegy z KTU i na FM VŠE.
Ing. Mgr. Tomáš Sadílek, Ph.D. (FMV)
Za největší přínos výuky v zahraniční považuji příležitost, vyzkoušet si přednášet před studenty z jiných kultur, zlepšit své jazykové dovednosti a dále navázat spolupráci s novými kolegy, kterou využijete při podávání různých projektů či při psaní společných článků. Výuku v zahraničí bych velmi doporučil zejména mladým kolegům, kteří jsou na začátku kariéry a díky výukovému pobytu získají sebevědomí a jistotu při přednášení v cizím jazyce a také uvidí, jak to chodí na jiných univerzitách co se vyučování, skladby studijních oborů, organizační kultury a podmínek pro práci.
Závěrem bych chtěl vyzdvihnout a poděkovat za pomoc a podporu, kterou vyjíždějícím zaměstnancům poskytují pracovnice OZS. Úroveň podpory je ve srovnání s jinými českými univerzitami (se kterými jsem měl zkušenost jako student či jako akademický pracovník) na velmi vysoké úrovni, a proto každému, kdo váhá, doporučuji navštívit OZS a vyjet. V neposlední řadě je množství míst pro výjezd na výukový pobyt přes různé programy na VŠE v Praze vysoce nadstandardní a to i ve srovnání s kvalitními západoevropskými univerzitami.
Mgr. Ing. Martin Luštický, Ph.D. (FM)
Výukový pobyt na School of Economics and Business, Kaunas University of Technology považuji za velmi přínosný. Na fakultě jsem se cítil opravdu vítán, všichni se mi snažili maximálně věnovat a velmi mi usnadnili můj pobyt. Díky tomuto pobytu jsem si nejen vyzkoušel výuku v angličtině mimo prostředí domovské fakulty, ale rovněž navázal cenné kontakty, které přetrvávají dodnes. Důkazem je již několikátá návštěva mé hostitelky, dr. Rimantė Hopenienė, na naší fakultě a také pokračující spolupráce mezi oběma institucemi. Tento svůj první výukový pobyt v zahraničí tak hodnotím velice kladně. Dodal mi potřebné sebevědomí, získal jsem zkušenosti s organizací výjezdu přes program ERASMUS+ a tím se stal impulsem i pro všechny výjezdy následující.
Ing. Zuzana Kvítková, Ph.D. (FPH)
Z výukového pobytu v Budapešti v únoru 2019 jsem se vrátila nadšená. Byl to můj první pobyt a chystám se za pár týdnů již potřetí. Člověk pozná i jiné fungování školy, katedry, výuky, vidí, že to co považoval za neměnné, lze dělat i jinak. Studenti byli velmi vstřícní, s dobrou angličtinou a zvědaví na něco nového. Pobyt mi celkově rozšířil obzory. Podpora z OZS byla tak příkladná, že i já jsem celou administraci pochopila. 🙂 Rozhodně všem doporučuji.
doc. PhDr. Lubomír Cingl, Ph.D. (FPH)
Do zahraničí jsem jel učit kvůli tomu, abych mohl celkově poznat prostředí jiných akademických institucí, než co znám z Prahy. Zajímalo mě, jestli moje přednášky a styl výuky budou slavit úspěch i jinde. Také jsem chtěl poznat místní akademiky a jejich svět, tedy podmínky pro učení, nároky na kvalitu, incentivy pro kvalitní výuku a výzkum apod. Celkově jsem byl až překvapen, jak podobné všechny italské instituce byly té mé domácí, a v čem všem se ta naše instituce ukázala být lepší či horší. Studenti byli všude velmi nadšení pro má témata a s jejich přístupem k látce jsem byl spokojen, což mohlo být dáno i blokovou formou kurzů. Univerzity byly pravděpodobně spokojeny s mým výkonem také, pro což svědčí to, že mi bylo nabídnuto přijet kdykoliv znovu. Svou zkušenost hodnotím veskrze pozitivně a doporučuji všem, pokud jsou nerozhodnutí.
doc. Ing. Ludmila Mládková, Ph.D. (FPH)_virtuální mobilita
Výukové programy v zahraničí považuji za jednu ze svých nejoblíbenějších pracovních činností. Ráda poznávám partnerské univerzity a kolegy a velmi si cením možnosti vidět, jak se věci dělají jinde a sdílet zkušenosti s výukou a výzkumem. Vypadalo to, že mě rok 2020 o tuto radost připraví, ale v prosinci se mi naskytla možnost učit on-line na SMK University of Applied Social Sciences ve Vilniusu v Litvě. Učila jsem ve dvou předmětech. Je jasné, že s „cizími“ studenty se virtuálně špatně navazuje kontakt, nicméně v obou případech byli studenti velmi milí a jejich učitelé velmi vstřícní. V jednom případě se objevil problém s připojením ke kurzu, s kolegou jsme to v klidu vyřešili (nikdy bych neřekla, že něco takového dokážu vyřešit, a tak rychle 😊). Výsledkem této mé zahraniční aktivity je kromě absolvované výuky také dohodnutá budoucí výzkumná a publikační spolupráce.
Mgr. Dušan Kučera, Ph.D., MBA (FPH)_virtuální mobilita
Výuka pro Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin (Berlin School of Economics and Law) proběhla vzhledem k situaci pandemie COVID-19 online. Moje počáteční obavy z průběhu výuky touto formou však rozptýlila aktivní administrativní podpora školy a živá účast mezinárodní sestavy studentů. Nabídl jsem téma „Etické výzvy umělé inteligence“, a s potěšením jsem sledoval zájem studentů (se zapnutými kamerami), jejich reakce i osobní dotazy. Každou takovou zkušenost vnímám s povděkem jako zdroj učitelského růstu. Učit online pro zahraniční školu není jednoduché, ale spolupráce se zdařila a věřím v její další pokračování.
PhDr. Mgr. Zuzana Hubinková, Ph.D. (FPH)_virtuální mobilita
Již řadu let spolupracuji s Univerzitou North, Varaždin, v Chorvatsku, kam jezdím přednášet a podílet se i na dalších výukových a publikačních aktivitách a kolegové z Chorvatska jezdí zase přednášet sem do Prahy. Velmi jsem uvítala v této náročné covidové době možnost virtuální mobility, která mi umožnila spolupracovat alespoň prostřednictvím moderních technologií s kolegy z Chorvatska. Interaktivní online výuka byla proložena zajímavými postřehy a dotazy studentů i pedagogů, což obohatilo obě strany. Jsem ráda, že i v této epidemiologicky nelehké době existují možná řešení mezinárodní spolupráce, která sice úplně nenahradí osobní kontakt pedagoga se zahraničními studenty a kolegy, ale dokážou udržet kontinuitu vzájemné spolupráce.